Ajatteluttamisen riskikartoituksen laatiminen

B! Toisinaan meitä ajatteluttaa, ilman kummempaa syytä. Ajatteluttaminen on yllättävän yleistä siihen nähden, että se on sentään monilla korkeillakin tahoilla määritelty suoranaiseksi vitsaukseksi ja siitä on koetettu päästä eroon ihmisyyden pitkän historian aikana moneen otteeseen. Ihmiskuntaa vaivaava ajatteluttamishäiriö on levinnyt jo niin laajaksi ilmiöksi, että on täysin mahdollista, että olet itsekin saanut tartunnan. Jos kuulut onnekkaiden ajatteluttamiselta välttyneiden joukkoon on silti todennäköistä, että siitä kärsii joku lähipiirissäsi.

Tämän ajatteluttamishäiriön oireisiin lukeutuu monien muiden ohella uppoutuminen omiin ajatuksiinsa, niiden parissa viihtyminen, omien asioidensa ratkominen mielessään ja pilvilinnoissa liihottelu. Tavallisesti ajatteluttamisesta ei ole yksilölle harmia, sillä oireet eivät yleensä äidy kroonisiksi, mutta joskus tämä häiriö voi johtaa laajempiin ongelmiin. Monilla tavoin ajatteluttamishäiriö muistuttaa nykyaikana yleistynyttä tunteiden avointa välittämistä niiden tukahduttamisen sijaan. Ääritapauksissa ajatteluttamispuuskien pauloihin joutuneet yksilöt ovat kuvailleet oireitaan ”ikuisuuden kosmisessa valtameressä uiskenteluksi”, sillä ajatteluttamiskokemuksia on ilmeisimmin vaikea pukea sanoiksi muutoin kuin abstraktien metaforien kautta.

Listaamme tässä joitakin oireyhtymän mahdollisista varjopuolista sekä tarjoamme apua alkuun pääsemisessä, mikäli sinusta tuntuu, että haluat kartoittaa oman ajatteluttamistilasi tarkemman tolan tai koet tarvetta tarttua toimeen tolan kohentamiseksi.

Uppoutuminen omiin ajatuksiin

Tämä on tavallisesti ensimmäisiä ajatteluttamisen oireita, eikä sinällään ole vielä vaaraksi, mutta antaa aihetta pitää tilannetta silmällä. Ajatuksiinsa uppoutuminen voi osoittautua yksilölle kiusalliseksi jo siksikin, että riistää häneltä salakavalasti mahdollisuuden esimerkiksi syventyä maailman ja lähiyhteisön poliittisiin selkkauksiin, todella omistautua kulutusjuhlintaan taloudellisen kasvun edistämiseksi sekä ylipäätään valvoa ja ruotia muiden ihmisten tekemisiä. Suosittelemme ravistamaan itsesi takaisin ihmistodellisuuteen mitä pikimmin, mikäli olet huomannut uppoutumista tapahtuvan. Apukeinona voi käyttää esimerkiksi syventymistä sosiaaliseen mediaan tai puhelua ystävälle, jos aivan puhe-etäisyydeltä ei löydy ketään, jonka ajatuksiin vaihtoehtoisesti upottautua omiensa sijasta.

Omien ajatuksiensa seurassa viihtyminen

Ajatteluttamishäiriö etenee usein omiin ajatuksiin uppoutumisesta niiden kanssa viihtymiseen. Tämä tila on jo melko hälyttävä, mutta on yleensä myös melko helposti hoidettavissa. Omia ajatuksiaan viihdyttävänä seuralaisena pitävä voi monien muiden oireiden ohella huomata hymyilevänsä aivan spontaanisti itseksensä. Pahimmassa tapauksessa viihtymisestä seuraa jonkin asteinen luovuuden puuska aivan omin päin, joita toki itse kukin terveen järjen omaava ymmärtää välttää ilman erillisiä kehotuksia. Omien ajatustensa muuttuessa uhkaavan seurallisiksi, kannattaa niitä korjata paremmin ihmistodellisuutta vastaavaksi, esimerkiksi muistuttamalla itseään omasta huonoudestaan tai kyvyttömyydestään. Myös näihin ajatteluttamishäiriön oireisiin tehoaa uppoutumisoireita ehkäisevät keinot.

Omien ongelmiensa ratkominen

Ajatteluttaminen ei aina johda tähän, mikä on sinällään huojentavaa. Jos ongelmien ratkomiseen kuitenkin päädytään, on kannattavaa tehdä tälle loppu mahdollisimman pian. Ongelmiensa ratkomisesta nimittäin seuraa herkästi ongelmattomuus ja tiedämmehän tämän sopivan huonosti nykymaailman menoon. Ihmismaailmamme on väärällään ongelmia ja haasteita, eikä niitä tietenkään ole tarkoitus millään muotoa päihittää, vaan jäädä niihin marinoitumaan. Lisäksi omien ongelmien ratkomisesta seuraa helposti taipumus haluta auttaa myös muita omiensa suhteen ja tätä tuskin toivoo meistä kukaan. Ongelmiensa ratkomisesta pääsee helposti esimerkiksi avaamalla television tai tutustumalla päivän uutistarjontaan, jonka tavallisesti voi luottaa olevan riittävän ongelmallisesti latautunut palauttaakseen yksilön ihmistodellisuuden piiriin.

Pilvilinnoissa liihottelu

Tämä on ehdottomasti kaikkein vaarallisin ajatteluttamisen muoto, joten jos olet havainnut tämän kaltaisia oireita, suosittelemme suhtautumaan niihin vakavasti. Pilvilinnoissa liihottelu saattaa ilmetä esimerkiksi haaveina uudesta harrastuksesta tai elämänasenteesta, tai kriittisimmillään kokonaisesta omavaraisesta omakotituvasta metsän siimeksessä, jos ei jopa kotimaapallomme pelastamisesta. Jälkimmäisenä mainittujen esimerkkien kaltaisissa tilanteissa yksilö on jo vaarallisen lähellä vieraantua todellisuudesta. Usein käy niinkin, että yksilö alkaa ajatteluttamishäiriön tässä vaiheessa luopua konformismistaan tyystin, eikä enää osallistu yleisiin yhteisiin joukkohuvituksiin. Pilvilinnoissa liihottelun saa parhaiten päätökseen uppoutumalla ihmistodellisuuteen. Hyviä keinoja ovat esimerkiksi arkitehtävien suorittaminen, kuten roskien vienti tai sukkien lajittelu. Yksi erityisen tehokas hoitokeino on lakata hengittämästä syvään, vaikkakin tietoisesti hengitykseensä keskittymisessä on aina myös omat erityisriskinsä. Näitä parannustoimia suorittaessaan on hyvä pitää merkillä mielensä liikkeitä ja huolehtia huomionsa keskittyvän käsillä olevaan yksinkertaiseen tehtävään, kuitenkaan itseaiheutettua paniikkia unohtamatta. Jos et kärsi itse liihottelusta, vaan olet huomannut jonkun läheisesi oireilevan, on hyvä ojentaa auttava kätensä ja tehdä kaikkensa siipien katkaisemiseksi tämän unelmilta.

***

Toivomme tässä tarjoamamme pintaraapaisun olleen avuksi ja johdatelleen sinuakin hieman lähemmäs kattavaa käsitystä oman ajatteluttamistilasi tolasta. Mikäli mielessäsi heräsi kysymyksiä, kehotamme luonnollisesti välttämään ajattelemasta niitä syvemmin. Ylipäätään ajatteluttamistaan kannattaa kartoittaa säännöllisin väliajoin ja huolehtia myös lähimmäistensä hyvinvoinnista. Siunauksemme on, että saamme sentään kukin edelleen itse valita, emmekä näin ollen suinkaan ole pakotettuja altistumaan ajatteluttamiselle. On hyvä tuomita mahdollinen häiriö jo hyvissä ajoin, jotta se ei pääse kasvamaan ylitsepääsemättömiin mittoihin ja muodostu yksilön määritteleväksi tekijäksi – ajatteluttaminen kun on siitä harmillinen vaiva, että pitkään kärsineiden on erittäin vaikea palata normaalien kirjoihin. Pitäkäämme siis perinteiden kivijalan vahvistamisen hengessä itsestämme ja toisistamme huolta, Namaste.

Aihetta liippaavaa monenkirjavaa kirjallisuutta:

Stephen Hawking & Leonard Mlodinov; Ajan lyhyempi historia

George Orwell; Eläinten vallankumous

Kurt Vonnegut; Galapagos

Anthony de Mello; Havahtuminen

Jack Herer; Keisarilla ei ole vaatteita

Richard Bach; Lokki Joonatan

Ralph Waldo Emerson; Luonto

Janette Marshall; Nalle Puh ja elämisen taito

Robin Hahnel; Osallisuustalouden aakkoset

Sogyal Rinpoche; Tiibetiläinen kirja elämästä ja kuolemasta

Jani Laaksonen; Zeitgeist – Ajan henki

Marko Hamilo; Älkää säätäkö päätänne – häiriö on todellisuudessa

Toim. huom.

Kaikki yllä olevat sivustomme ulkopuoliset liNKit johtavat suomenkielisille Wikipedia-sivuille. Tästä napsauttamalla avautuu toinen birdink.fi sivu, joka sisältää aakkostetun valikoiman BiRD iNKin suosittelemia erinomaisia kirjoja.

Artikkelin kuvat ovat pääasiassa BiRD iNKin luomuksia, vaan haluamme huomauttaa osan materiaalista olevan peräisin Pexels-kuvapalvelusta – mistä muuten löytyy läjäpäin upeita otoksia katseltavaksi tai käyttöön!