Hivele muistiasi basilikateellä

B! Mikään ei päihitä pieniä päivittäisiä hyviä tapoja, joilla voit osoittaa olevasi muistisi paras ystävä, ja tukea sen toimintaa arjen apurinasi. Voit parantaa muistiasi syömällä tiettyjä ruokia, jotka ehkäisevät muistin heikkenemistä tekemällä aivoillesi hyvää. Päätämme artikkelin basilikaan, mutta päätimme aloittaa syventymällä ensin muutamaan muuhun muistiherkkuun. Tutustutaan siis seuraavaksi tarkemmin muistia hiveleviin pähkinöihin, omenaan, porkkanaan ja basilikaan.

Pähkinät

Pähkinät ovat mitä oivin ruokavalinta muistin ja aivojen terveyden tukemiseksi. Suot pähkinöitä syömällä aivoillesi suojaavia ravintoaineita, jotka edistävät aivojesi hyvinvointia – ja samalla myös hyvää muistia. Omenoiden ohella pähkinät vaikuttavat ehkäisevän sydän- ja verisuonisairauksien riskiä. Lisäksi pähkinät toimivat erinomaisena apuna verensokerin tasapainon ylläpitämiseksi, mikä puolestaan tutkimusten valossa vaikuttaa olevan helpotus joihinkin diabeetikoiden haasteisiin.

Erityisesti pekaani-, pistaasi- ja hasselpähkinät vaikuttavat auttavan kolesterolin alentamisessa, muiden muassa antioksidanttiensa ja rasvahappokoostumuksensa ansiosta. Cashewpähkinät taasen sisältävät zeksantiini-antioksidanttia, joka mm. ilmeisesti suojaa silmiä iän mukanaan tuomalta rappeutumiselta. Parapähkinät puolestaan sisältävät muita pähkinöitä tuhansia kertoja enemmän seleeniä, jonka uskotaan mm. ehkäisevän tiettyjen syöpien kehittymistä ja suojaavan eturauhasta.

Superhessu ei ole ainut, joka voi hyötyä pähkinöiden voimasta!

Pähkinöitä kannattaakin syödä kourallinen tai kaksi päivittäin niiden lukuisista myönteisistä terveysvaikutuksista johtuen. Huomautettakoon kuitenkin, että parapähkinöitä ei parane nauttia liikaa, sillä seleenimyrkytys on sekin mahdollinen. Parapähkinät kerätään tyypillisesti luonnonmukaisissa puissa, ja omia aikojaan kasvaneiden pähkinäyksilöiden välisissä seleenipitoisuuksissa voi olla suuriakin eroja – jo yksi päivässä riittää täyttämään seleenitarpeen ja kolmea voi pitää karkeana maksimipäiväannoksena.

Pähkinä-Hedelmä-Herkku

Ainekset:

Makadamiapähkinöitä

Manteleita

Pistaasipähkinöitä

Saksanpähkinöitä

Kuivattuja aprikooseja

Kuivattuja banaaneja

Sekoita kaikki ainekset keskenään niille sopivassa viehkeässä kulhossa. Syö käsin.

Voit luonnollisesti halutessasi käyttää mitä tahansa pähkinöitä ja hedelmiä juuri omaan makuusi sopivan sekoituksen saavuttaaksesi.

Omenat

Omenat todella auttavat pitämään lääkärin loitolla, ollen esimerkiksi oiva C-vitamiinin ja raudan lähde. Omenan kuoressa on ikääntymiseen liittyvien muistiongelmien ehkäisemisessä edesauttavaa kversetiiniä joka on voimakas antioksidantti ja luonnollinen antihistamiini. Toisin sanoen omenan syöminen päivässä voi myös parantaa keuhkojesi hapensaantia, sillä kversetiini ilmeisimmin vaikuttaa hapensaantikyvyn optimoinnin kautta jopa kestävyyteen myönteisesti.

Niin tuoreiden kuin kuivattujen omenoiden syöminen säännöllisesti vaikuttaa alentavan riskiä sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin ja diabetekseen. Itse asiassa erään suomalaisen 28 vuotta kestäneen tutkimuksen mukaan säännöllisesti omenia syövillä on pienempi riski kärsiä aivohalvauksesta, kuin omenoiden opista vaaria ottamattomilla.

Omenan salaisuus tällä saralla lienee polyfenolit, joita esimerkiksi flavonoidit kuten kversetiini ovat, ja jotka ovat tehokkaita antioksidantteja sydän- ja verisuonisairauksien sekä diabeteksen ehkäisemisessä. Ja todellakin, vain yksi omena päivässä auttaa muistin vahvistamiseksi, joten puraise tätä kielletyksi hedelmäksikin nimettyä taivaan lahjaa rohkeasti.

Porkkanat

Porkkanat sisältävät runsaasti karoteenia, joka on aivoillemme olennainen ravintoaine. Karoteenin lisäksi porkkanassa on kalsiumia, joka puolestaan on merkittävä tekijä muun muassa luuston kasvussa ja kehityksessä. Lisäksi porkkana päivässä auttaa pitämään anemian loitolla, sillä se on molekyylirakenteensa ansiosta oiva apu hemoglobiinin tuotannossa ja hemoglobiinitason optimaalisessa ylläpidossa.

Kaiken kaikkiaan porkkanan syönti ylläpitää suun ja ruoansulatuksen terveyttä, puhdistaa elimistöä, ja vahvistaa immuniteettia. Porkkanoita popsimalla edesautat aivojesi terveyttä ja parannat muistiasi, joten suosittelemme syömään muistisi kunniaksi ainakin yhden porkkanan päivittäin, joko raakana tai kypsennettynä.

Basilika

Basilikan kreikan kielestä juurensa juontava nimi tarkoittaa ”kansan johtajaa” eli kuningasta, ja basilika onkin nimetty myös mausteiden kuninkaaksi. Meillä maustebasilikana (Ocimum basilicum) tunnetuksi tulleen basilikan lehdissä on voimakkaita adaptogeenejä, jotka ovat fyysistä ja psyykkistä suorituskykyä avittavia aineita, ja auttavat pitämään näitä huipputasolla. Basilikalla on lisäksi rauhoittavia ominaisuuksia, joiden ansiosta se toimii erinomaisesti luontaishoitona stressiä vastaan.

Euroopassa basilikalla on jollain tahoilla uskottu olevan symbolisia yhteyksiä Saatanaan, Antiikin Kreikassa basilika merkitsi vihamielisyyttä ja nykyään kasvi symboloi Italiassa rakkautta. Tavalliset eurooppalaiset tallaajat ovat perinteisesti käyttäneet basilikaa lievittääkseen krapulaa, luontaisena hoitona masennukseen, hengityksen raikastamiseen, kärpästen karkottamiseen sekä piristääkseen seksielämäänsä.

Intiassa basilikaa on aina pidetty korkeassa arvossa, ennemmin pyhänä kasvina kuin mausteena, ja pyhäbasilika (Ocimum tenuiflorum eli Ocimum sanctum) symboloikin hindulaisille yltäkylläisyyden jumalatarta Lakshmia. Intiassa basilikalla on jo 3 000 vuoden historia ja sitä on perinteisesti käytetty lääkkeenä moniin eri vaivoihin, kuten vilustuminen, ummetus, ripuli ja iho-ongelmat. Nyttemmin basilikaa arvostetaan yleisesti rohdoskasvina lähinnä sen ruoansulatusta hoivaavien ja edistävien vaikutusten vuoksi.

Huomioithan kuitenkin, että basilika sisältää estragolinia, jonka on määritelty mahdollisesti omaavan karsinogeenisiä vaikutuksia, joten sitä suositellaan syötettäväksi pikkulapsille harkinnalla. Myös raskaana olevien ja imettävien äitien kannattaa pidättäytyä liian runsaalta käytöltä. Luonnollisesti vastuullista valveutuneisuutta ja järkevyyttä harjoittaen voit turvallisin mielin hyödyntää basilikan sisältämiä huippuominaisuuksia fyysisen ja psyykkisen terveytesi optimoimiseksi.

Basilika on siitä oiva kasvi, että kasvatat sitä helposti omassa keittiössäsi – pieni yrttipuutarha kannattaakin sen puuttuessa laittaa harkintaan! Löydät alta teevinkin, jonka voit halutessasi liittää koristamaan itse kasvattamaasi basilikaa, jonka annat lahjaksi.

Muistelo-Maustebasilika-Tee

Ainekset:

1 tl basilikaa

Puoli kupillista Vettä

Valmista tee keittämällä vesi ja lisäämällä siihen basilika. Anna hautua miedolla lämmöllä 3 minuuttia. Poista tee liedeltä ja jätä hautumaan 5 minuutin ajaksi. Juo puoli kupillista Muistelo-Maustebasilika-Teetä aina aterian jälkeen.

***

Koska muisti on yksi tärkeimmistä päivittäisistä luottokumppaneistasi, helli sitä, ja korvaa hiljalleen harmilliset tavat pienillä hyvillä tavoilla. Kasvatat näin muistillesi vankan pohjan jolta ponnistaa huippusuorituksiin – vanhan sananlaskun mukaan siellä, missä basilika kasvaa, ei paha rehota.

Aihetta liippaavaa monenkirjavaa kirjallisuutta:

Ernest Dimnet; Ajattelemisen taito

Juhani Seppänen; Hullu työtä tekee

Henry David Thoreau; Kävelemisen taito

Elina Hytönen; Lohikäärmeen lääketiede

Ralph waldo Emerson; Luonto

Ken Mogi; Löydä oma ikigai

Mats-Eric Nilsson; Petos lautasella

Carl Honoré; Slow: Elä hitaammin!

Hans Selye; Stressi

Olli Posti; Supermarket survival

Timo Klemola; Taiji: liikettä hiljaisuudessa – hiljaisuutta liikkeessä

Sogyal Rinpoche; Tiibetiläinen kirja elämästä ja kuolemasta

Toim. huom.

Kaikki yllä olevat sivustomme ulkopuoliset liNKit johtavat suomenkielisille Wikipedia-sivuille. Tästä napsauttamalla avautuu toinen birdink.fi sivu, joka sisältää aakkostetun valikoiman BiRD iNKin suosittelemia erinomaisia kirjoja.

Artikkelin kuvat ovat pääasiassa BiRD iNKin luomuksia, vaan haluamme huomauttaa osan materiaalista olevan peräisin Pexels-kuvapalvelusta – mistä muuten löytyy läjäpäin upeita otoksia katseltavaksi tai käyttöön!