Tapojen kautta suorituskyvykkäämmäksi

B! Kuinka usein sinusta tuntuu, että suorituskykysi ei riitä kaikkeen siihen, mitä haluaisit elämässäsi toteuttaa? Vilahtaako mielessäsi toisinaan ajatus muutoksen välttämättömyydestä? Ehkä et ole kangistavien tapojen orja aivan turhautumiseen asti, vaan haaveilet silti saavasi päivistäsi hieman enemmän iloa irti toimintasi kautta. Tottumuksiemme muokkaaminen ihanteellisempaan suuntaan on tehokkain keino lisätä suorituskykyä. Nimittäin totuttuamme käyttämään aikaamme epätehokkaasti tuotamme vähemmän, kun taas keskittäessämme voimavaramme optimaalisemmin, suoriudumme kaikesta tarvittavasta – ja yllättäen huomattavasti enemmästä.

Mahdollisesti olet jo valmiiksi melkomoinen tehosuorittaja, jolloin tiedätkin varsin hyvin, että suorituksensa kohentamiselle on aina tilaa. Tasapaino on tässäkin suhteessa itseesi tärkeää, suorittaminen kun ei ole milloinkaan yhtä tärkeää, kuin elämästä suoriutuminen tyytyväisenä. Tehostaessasi toimintaasi heijastamaan enemmän sisäisiä toiveitasi ja tarpeitasi, niitä todellisia sisäsyntyisiä ominaisuuksia joista rakennut, tulet huomaamaan miten helposti tekosi alkavat sujua.

Työskentelemällä järkevästi omien lähtökohtiemme mukaisesti vältämme tuhlaamasta päiviämme samojen rutiinien pohtimiseen – tohdimmeko kutsua tätä jopa märehtimiseksi – ja voimme avata luovuutemme arjen tasolla uuteen kukoistukseen. Alla joitakin vinkkejä, joista saattaa olla apua omassa henkilökohtaisessa tapakasvatuksessasi. Painopiste on pitkälti aamuisissa toimissa, sillä tokihan hyvin aloitettu päivä todennäköisesti johtaa mitä loisteliaimpaan loppupäivään.

Nauti aamiainen

Tämä mainittu päivän ensimmäinen ateria on hyväksi terveydelle parantaen muistia ja mielialaa, kohottaen energiatasoa ja vahvistaen keskittymiskykyä. Vietettyäsi yön tunnit unten mailla, kaipaa kehosi näiden seikkailujen jäljiltä energiaa ravinnon muodossa herätäkseen uuteen loistoon. Suunnittele siis itseäsi ilahduttava aamiainen, joka täyttää oman kehosi tarpeet, mieltäsi ja sieluasi unohtamatta. Kannattaakin kiinnittää huomiota myös siihen, miten aamiaisesi nautit. Teethän sen rauhassa ja nautiskellen?

Meditoi

Moinen auttaa alentamaan stressitasoja sekä lisäämään luovaa ajattelua ja tuottavuutta. Mikäli meditointi ei jo ole vakiintunut tapa arjessasi, kannattaa syventyä löytämään itsellesi mieleinen tapa toteuttaa tätä kehon ja mielen yhteyden vahvistamiseen johtavaa harjoitetta. Meditointi ei välttämättä tarkoita lootusasennossa pohdiskelua syrjäisessä paikassa nirvanan saavuttamiseksi, vaan voi tapahtua vaikka seisaaltaan ja koostua vain muutaman minuutin hiljaisuudesta. Voit keskittyä mielesi tyhjentämiseen, hengityksesi tarkkailuun, tai vaikkapa valitsemaasi onnenkaluun, kuten polun varrelta löytämääsi puhuttelevaan kiveen. Tärkeintä on sallia itsellesi aikaa hengittää ja vapautua ihmismäisten ajatusten aiheuttamista turhista paineista.

Liikuta kehoasi

Kehosi on kotisi, ja vaikka kyseessä ei olekaan mekaaninen kone, kaipaa se yhtälailla toimiakseen huoltoa ja hoivaa säännöllisesti. Liikkumisen työn edelle asettavat ihmiset ovat tutkimusten mukaan johdonmukaisempia liikkujia, joten salli itsesi priorisoida omanlaisesi liikuntarutiini. Jos et ole jo omaa rutiiniasi löytänyt, keskity kehollesi sallimaasi liikkeeseen vähintään ajatuksen tasolla, kunnes päädyt liikuttumaan tämän sisäisen todellisuutesi kautta ulkoiseen toimintaan. Kunnon kävely tai juoksulenkki voi parantaa ajatusten selkeyttä suorituksen jälkeenkin vielä neljästä kymmeneen tunnin ajan. Hyötyliikunnankaan arvoa ei tule vähätellä, joten esimerkiksi siivouksesta voi muodostaa urheilusuorituksen – tietenkin tehokkaimmat yksilöt yhdistävät tähän toimintaan myös meditatiivisen aspektin.

Aseta päivittäisiä tavoitteita

Pääsi sisäinen selkeys ja keskittymiskykysi ovat omaa luokkaansa heti aamusta, luultavasti korkeammalla tasolla kuin koko loppupäivänä. Tämä saattaa kuulostaa poskettomalta jos aamutokkurasi on kovinkin vahva, vaan perustunee juuri siihen, että mielesi on omalla tavallaan tyhjä juuri herättyäsi. Käytä siis 10 minuuttia selvittääksesi itsellesi, mitä sinun juuri Tänään tulee saada aikaiseksi. Kirjoita itsellesi lista (esimerkiksi kalenteriisi sen tuntuessa mielekkäältä), ja aseta ilmenneet tehtävät tärkeysjärjestykseen. Toimiakseen tämä lista luonnollisesti vaatii huomiotasi lopunkin päivää, joten sitoudu asettamiisi tavoitteisiin, kuitenkaan vaatimatta itseltäsi mahdottomia.

Visualisoi päiväsi

Valmistellessasi päivääsi tulet luonnollisesti ajatelleeksi kaikkia suuria tavoitteitasi, mutta muista kuvitella edessä oleva päivä muutenkin; visualisoi se juuri siitä perspektiivistä, minkä mukaisesti kaikki sujuu täydellisesti, kiinnittäen huomiotasi myös merkityksettömiltä tuntuviin asioihin. Monesti meiltä jää huomaamatta elämän tavanomaiset ihmeet ja jokaisen hetken ainutlaatuisuus, kun lähes huomaamattamme tuudittaudumme uskomaan päivien toistavan itseään. Otahan siis asiaksesi pohtia jo aamulla, mitä kaikkea mahtavaa kyseinen päivä sinulle tuo tullessaan, sekä mitä upeaa juuri sinä voit tehdä.

Elämä on lahja, joten tartu siihen omistajan elkein, Namaste.

Aihetta liippaavaa monenkirjavaa kirjallisuutta:

Ernest Dimnet; Ajattelemisen taito

Wayne W. Dyer; Elämän tasapaino

Kjell A. Nordström; Funky business: pelin henki – käytä päätäsi

Kungfutse; Keskustelut

Henry David Thoreaux; Kävelemisen taito

Eckhart Tolle; Läsnäolon voima

Tommy Hellsten; Muutos

Esa Saarinen & Kirsti Lonka; Muodonmuutos: avauksia henkiseen kasvuun

Norman Vincent Peale; Myönteinen ajattelu

Janette Marshall; Nalle Puh ja elämisen taito

Charles Windridge; Tong Sing: kiinalaisen viisauden kirja

Paulo Coelho; Valon soturin käsikirja

Toim. huom.

Kaikki yllä olevat sivustomme ulkopuoliset liNKit johtavat suomenkielisille Wikipedia-sivuille. Tästä napsauttamalla avautuu toinen birdink.fi sivu, joka sisältää aakkostetun valikoiman BiRD iNKin suosittelemia erinomaisia kirjoja.

Artikkelin kuvat ovat pääasiassa BiRD iNKin luomuksia, vaan haluamme huomauttaa osan materiaalista olevan peräisin Pexels-kuvapalvelusta – mistä muuten löytyy läjäpäin upeita otoksia katseltavaksi tai käyttöön!