Uudistumisen kirjallinen puolustuspuhe

B! Uudistuminen

B! Anthony de Mello

128 sivua

Kiinnitämme seuraavassa huomiomme Anthony de Mellon loisto-opukseen, Uudistuminen. Lyhyt ja yhtäläisen ytimekäs kirja herättelee ajattelemaan, sekä erityisesti kyseenalaistamaan monia yleisesti totuuksiksi hyväksyttyjä näkemyksiä ja asenteita. Ensimmäiseksi lainaukseksi sopiikin de Mellon sanat: ”Todellisuus ei ole ongelmallista. Jos ihmismieltä ei olisi, ongelmiakaan ei olisi. Kaikki ongelmat ovat ihmismielessä. Kaikki ongelmat ovat mielen luomia.”

Meistä monet kokevat olevan aika luopua vanhoista ja kankeiksi todetuista kaavoista, tasolla tahi toisella, ja herra de Mellon elämäniloa pursuava ja paikoitellen hyvinkin kärkevä kielenkäyttö tarjoaa loputtomasti avaimia mielen sopukoiden lukittujen vastausten availuun. Hän kuvailee erilaisin sanakääntein ihmismielen problematiikkaa ja tarjoaa keinoja vapauttaa itsensä oman ohjelmointinsa orjuudesta. Seuraavassa huvitusta herättelevä tarina kameleista – ja ihmisistä.

Karavaani pystytti teltan yöksi. Orjat painoivat maahan kepit ja kiinnittivät kamelit keppeihin. Sitten he menivät telttaan ja valittivat johtajalle: ”Tappeja on vain yhdeksäntoista, mutta kameleita on kaksikymmentä. Miten kiinnitämme viimeisen kamelin?”

Johtaja vastasi: ”Kamelit ovat tyhmiä eläimiä. Liikutelkaa käsiänne ikään kuin sitoisitte narun, niin kameli pysyy paikoillaan koko yön.” Orjat noudattivat neuvoa, ja kameli seisoi visusti paikoillaan. Seuraavana aamuna, kun teltta pantiin kasaan ja oli aika jatkaa matkaa, orjat menivät johtajan luo valittamaan, että tämä kameli ei seurannut heitä, vaikka muut seurasivat. Se kieltäytyi hievahtamastakaan. Isäntä sanoi: ”Te ette muistaneet päästää sitä irti.”

Orjat huudahtivat: ”Tosiaankin!” ja menivät tekemään solmun avaamisliikkeet.

Tarina kuvaa hyvin ihmisen olotilaa. Pelkäämme asioita, joita ei ole. Olemme sidoksissa asioihin, joita ei ole olemassa. Ne ovat harhaa. Ne ovat valheellisia. Ne ovat uskomuksia, ne eivät ole todellisia. Miten suurta tuskaa kärsimmekään, ne eivät ole todellisia. Miten suurta tuskaa kärsimmekään kaiken omaisuutemme vuoksi – olemme vakuuttaneet itsellemme, että onnellisuutemme riippuu siitä, mutta ei se siitä riipu. Emme halua nähdä sitä.

Huomautamme ensin luonnollisesti olevan melko ylimielistä todeta kamelien olevan tyhmiä, mutta keskitymme kuitenkin tarinan muihin sivuseikkoihin. Moni meistä ihmisotuksista ripustautuu ja lopulta suorastaan hirttäytyy omiin uskomuksiinsa yllä kuvattujen kamelien lailla, vaikka vapaus on vain ajatuksen päässä. Vapautuminen ei tietenkään ole yksinkertainen tehtävä, sillä toki tällöin niin moni meistä ei kamppailisi kyseisen haasteen kanssa. Kannattaa kuitenkin muistuttaa itselleen, että vaikea tehtävä ei suinkaan ole mahdoton, ei myöskään mielensä vankilasta vapautuminen. Vapauden etsinnästä de Mello filosofoi seuraavan kertomuksen avulla.

Eräässä tarinassa kerrotaan oppilaasta, joka meni mestarin luo. Mestari kysyi: ”Mitä olet tullut hakemaan täältä?”

Mies vastasi: ”Mokshaa.” Moksha on sanskritinkielinen sana, joka tarkoittaa ’vapautta’. ”Olen tullut hakemaan vapautta.”

”Vai vapautta”, mestari sanoi. ”Hm. Mene selvittämään, kuka sinut on kahlinnut.”

Mies poistui ja meditoi viikon. Sitten hän palasi ja sanoi: ”Kukaan ei ole kahlinnut minua.”

”Mistä sinä sitten haluat vapautua?” mestari kysyi. Sillä hetkellä oppilaan silmät avautuivat, ja hän vapautui. Hän saavutti vapautuksen.

Voimme varmasti itse kukin samastua tunteeseen, että jokin kahlitsee meitä, ajatuksiamme, toimiamme tai aikaamme, mitä milloinkin. On kuitenkin varsin helppo huomata tämän olevan ainoastaan mielen tuottamaa harhaa ja ryhtyä riisumaan harhakuvitelmia, eli ihmismielen tuotoksia, jotta niiden alle kätketty puhdas totuus pääsee valloilleen. Tämä luonnollisesti edellyttää avointa mieltä, eikä moisen saavuttaminen aina ole niinkään vaikeaa kuin ensisilmäykseltä voi vaikuttaa. Jälleen viisaan de Mellon sanoja lainataksemme:

Avoimesta mielestä puheen ollen – oletteko kuulleet brooklyniläisestä miehestä, joka käveli Saharan autiomaassa uimahousuihin pukeutuneena pyyhe olallaan? Hän kohtasi arabin ja tervehti tätä. Arabi vastasi tervehdykseen. Mies kysyi: ”Miten kaukana meri on?”

”Merikö? Voi hyvänen aika”, arabi sanoi, ”sinne on täältä tuhat mailia”. Brooklynin mies sanoi: ”Oho. Onpa teillä melkoinen ranta.”

Ranta?

Avoin mieli, avoin mieli.

Avoimesta mielestä jatkaaksemme, tarjoaa moinen monia etuja. Avoin mieli toimii laskunvarjon lailla loikatessamme tuntemattomaan, ja auttaa erottelemaan jyvät akanoista ajatuksen tasolla. Näin voikin lopulta päätyä kypsyyden hedelmälliselle maaperälle, jota de Mello luonnehtii seuraavasti: ”Kypsyyttä on erittäin vaikea määritellä, mutta olen saanut kehiteltyä melko pätevän määritelmän: kypsyyttä on se, että ei syytä enää ketään. Ette syytä toisia, ette syytä itseänne. Näette, mikä on väärin, ja ryhdytte korjaamaan tilannetta. Se on melko hyvä kypsyyden merkki”.

Meitä ei erota toisistamme kuin ajatus ja toivomme meistä kunkin löytävän uudistumisen kautta mokshan, jotta voimme jatkaa harmonisemmissa merkeissä. Vielä de Melloa mukaillaksemme, hän kirjoittaa viisaasti todetessaan, että ”ihmiset ovat samanlaisia kaikkialla. Ohut kulttuurinen pintasilaus on erilainen, mutta syvällä sisällämme me kaikki olemme samanlaisia”.

Olemme tyystin samalla linjalla myös seuraavien uudistussanojen kanssa: ”Sovelletaan tätä nyt jokapäiväiseen elämään. Soveltamisen vaikutukset ovat järisyttäviä. Ne ovat räjähdysherkkiä. Soveltamisen vaikutuksesta saatatte räjähtää onnellisuuteen ikuisiksi ajoiksi, se on hyvinkin mahdollista”. Onnellisuuteen räjähdystä ja räiskähtelevää iloa itse kullekin ja meille kaikille yhdessä toivottaen, Namaste.

Aihetta liippaavaa monenkirjavaa kirjallisuutta:

Anthony de Mello; Havahtuminen

Caroline Myss; Ihmeellinen voima

Kungfutse; Keskustelut

Arthur Schopenhauer; Kuolema ja kuolematon

Eckhart Tolle; Läsnäolon voima

Esa Saarinen & Kirsti Lonka; Muodonmuutos

Janette Marshall; Nalle Puh ja elämisen taito

Deepak Chopra; Polku rakkauteen

Lao-tzu; Tao te ching

Sogyal Rinpoche; Tiibetiläinen kirja elämästä ja kuolemasta

Jani Laaksonen; Zeitgeist – Ajan henki

Alan W. Watts; Zen

Toim. huom.

Kaikki yllä olevat sivustomme ulkopuoliset liNKit johtavat suomenkielisille Wikipedia-sivuille. Tästä napsauttamalla avautuu toinen birdink.fi sivu, joka sisältää aakkostetun valikoiman BiRD iNKin suosittelemia erinomaisia kirjoja.

Artikkelin kuvat ovat pääasiassa BiRD iNKin luomuksia, vaan haluamme huomauttaa osan materiaalista olevan peräisin Pexels-kuvapalvelusta – mistä muuten löytyy läjäpäin upeita otoksia katseltavaksi tai käyttöön!