Meidän antidepressiivinen mielemme

B! Masennus on nykyaikaisessa länsimaisessa yhteiskunnassa turhan villiintyneeksi päässyt vitsaus, joka vaikuttaa moniin ihmisiin. Vaikka et tunnistaisi tätä itsessäsi, niin todennäköisesti lähipiiriisi kuuluu armottoman masennuksen uhri, joka kamppailee sen aiheuttamia tuntemuksia vastaan. Mikäli sinulla on haasteita pitää mielesi myönteisenä, tartumme tänään yhdessä tätä härkää sarvista luodaksemme myönteisyyttä tukevia ajatusmalleja. Tavoitteenamme on aloittaa matka kohti masennuksen vastaista mieltä.

Masennus on salakavala kumppani, koska tavanomaisesti sitä peitellään tai vähätellään. Pahimmillaan masennus saa huomiota nurinkurisella tavalla, kun siitä kärsivä ihminen tavallaan menettää vastuun omasta toiminnastaan. Masentuneena ihminen ei välttämättä pysty toimimaan itselleen normaalein tavoin, kun ahdistus ja suru valtaavat mielen kautta kehon, ja jopa sydämen. Tämä saattaa johtaa läheisten ja muiden ulkopuolisten ihmisten kannalta katsottuna epäjohdonmukaiseen käytökseen, joka voi myös hämmentää ja ärsyttää.

Käytännössä yksilön masennusta ruokkii ihmiselon aikana kasautuneet kivut ja surut, jotka ovat syystä tai toisesta jääneet käsittelemättä ja anteeksiantamatta. Geneettisen perimämme ja ympäristön vaikutuksen ansiosta saatamme olla lähtökohtaisesti taipuvaisia masennukseen; mikäli molemmat vanhempasi kärsivät masennuksesta ollessasi lapsi, olet väkisinkin vastaanottanut huomattavan määrän masennukseen yllyttävää ohjelmointia. Tällöin tämä on hyvä ymmärtää, antaa itselleen anteeksi ja sallia oman mielensä uudelleenohjelmointi valoisamman loppuelämän mahdollistamiseksi.

Ihmisyyden monimuotoisuuden ansioista masennuksen kanssa painivien ihmisten on mahdollista oppia niiltä, joilla on antidepressiivinen mieli. Tällaisella mielellä varustettu ihminen ei onnekseen tiedä, miltä tuntuu olla masentunut. He eivät ole kokeneet surua ilman varsinaista syytä tai kohdanneet päivää, jolloin sängystä nouseminen arjen perusaskareiden pariin on mahdotonta. Elämä näyttäytyy huomattavasti onnellisempana ja myönteisempänä ihmiselle, jolla ei ole aavistustakaan masennuksen fyysisesti kuluttavista syövereistä.

Millainen mieli on antidepressiivinen

Antidepressiivisellä mielellä varustettu ihminen ei ole mielialaan liittyvien muutosten armoilla, eikä tiedä millaista on olla aina alakuloinen tai niin masentunut, että ei kykene poistumaan oman kotinsa rauhasta ja turvasta. Antidepressiivinen mieli johtaa omistajansa tuntemaan ja tietämään tarkoin, miten elää myönteistä elämää. Käydessään läpi omia kielteisiä kokemuksiaan – joita jokainen ihminen jossain muodossa saa osakseen – he eivät ole vastoinkäymisten vietävissä. Matkan varrelle osuvat sudenkuopat ja kivikot eivät saa mahdollisuutta vaikuttaa heihin samalla tavoin kuin masennuksen väsymättömästä ja väsyttävästä syötteestä kärsivään ihmiseen.

Antidepressiivisellä mielellä varustettu ihmiskunnan edustaja pyrkiikin aina sinnikkäästi eteenpäin, olosuhteista huolimatta. Tätä edesauttaa hänen tasapainoinen tunne-elämänsä, joka heijastelee kovin erilaista todellisuutta kuin masennuksen mahdollisesti aiheuttamat ailahtelut iloisesta mielialasta suunnattoman surulliseen, jopa silmänräpäyksessä. Luonnollisesti epäinhimillisen valtavat vastoinkäymiset vaikuttavat kehen tahansa, vaan pienemmät ja vähäpätöisemmät asiat eivät saa valtaa vaikuttaa antidepressiiviseen mieleen.

Antidepressiivinen mieli tarjoaa lisäksi pohjaa itsevarmuudelle. Masennuksen kanssa kamppailevat käsittelevät valtavasti ylimääräistä tuskaa ja surua, sekä erilaisia ikäviä tunteita itsevarmuuden puutteen vuoksi. Masennus estää tehokkaasti näkemästä omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan, jolloin toisilta ihmisiltä tuleva kritiikki saattaa upottaa yksilön entistä syvemmälle pimeyden syövereihin. Noista syövereistä voi löytyä myös ajatuksia oman henkensä riistämisestä tai itsensä vahingoittamisesta, jotka ovat antidepressiiviselle mielelle kummaksuttavia aatoksia – moiset ajatukset eivät yksinkertaisesti kuulu heidän vaihtoehtojensa kirjoon.

Antidepressiivisellä mielellä aseistettu ihminen ymmärtää virheiden auttavan heitä kasvamaan ihmisenä sekä niiden tärkeyden ylipäätään oppimisessa, kehittymisessä ja elämässä edistymisessä. Virheiden tekeminen onkin hyvin tärkeää ja hyödyllistä, sillä niitä tekemättä ei ole mahdollista tehdä mitään muutakaan. Virheettömyys johtaa ihmisen todennäköisesti jumiutumaan ilman tilaisuutta todella siirtyä elämässään eteenpäin. Virheet ovat oleellinen osa ihmiskokemusta ja elämän mittaista kasvuprosessia, joten tunnistamalla omat virheensä sallii itselleen itseasiallisesti mahdollisuuden oppia niistä.

Miten muuntaa masennus muuksi

Masennuksen kanssa turhan tutuksi tullut ihminen voikin aloittaa matkansa kohti uutta minuuden kokemusta tunnistamalla omat virheelliset toimintamallinsa ja siirtyä pienin askelin kohti masennuksen vastaista olotilaa. Luonnollisesti tässä on omat haasteensa, vaan asennoitumalla oman hyvinvointinsa puolelle on mahdollista alkaa soveltaa antoisampia kaavoja; kun masennus väijyy taustalla ja kangistaa, kannattaa muistuttaa itselleen kyseessä olevan oman mielen virheellinen tulkinta elämän laadusta.

Halutessasi kehittää mieltäsi antidepressiivisemmäksi, on joidenkin perusasioiden muistamisesta etua. Alla niistä neljä, joiden kehittämiseen tarttua omien voimiensa mukaan.

  1. Puhu aina myönteiseen sävyyn ja koeta vältellä kielteistä puhetta kaikin mahdollisin keinoin. Sanoissa on mahdottomasti voimaa ja alkaessasi kehittää myönteisempää ulosantia, muuttuu myös sisäinen kokemuksesi hitaasti mutta varmasti positiivisemmaksi.
  2. Pidä mielesi avoimena. Meistä masennuksen kanssa kamppailevilla on tavallisesti taipumus sulkeutua itseensä ja oman mielensä sopukoihin, käyttäytyä jähmeästi ja tarrautua virheellisiin uskomuksiin. Parasta onkin pyrkiä muuttamaan omaa ajatusmaailmaansa ja tohtia kohdata oma masennuksensa. Koeta olla joustava, sillä näin pakotat itsesi erilaisten kokemusten piiriin.
  3. Pyri luomaan sinuun myönteisesti vaikuttavia ihmissuhteita ja ympäröi itsesi optimismia huokuvilla ihmisillä. Aivan kaikkien kanssa ei voi tulla toimeen, mutta löydät varmasti monia, jotka voivat auttaa sinua vahvistamaan oman mielesi myönteisiä puolia – ne ovat siellä, vaikkakin kaipaavat pienoista herättelyä noustakseen hallitseviksi ominaisuuksiksi.
  4. Elä elämääsi intohimolla ja salli energiasi pursuta yli äyräiden. Usko itseesi ja paikkaasi maailmassa, löydä siitä sen tarjoama ilo ja toteuta itseäsi intohimolla.

Kukin yllä olevista ohjenuorista tarjoaa omat haasteensa masentuneelle mielelle, vaan auttavat käsittelemään masennusta ja lopulta vähitellen siirtymään antidepressiiviseen mielentilaan. Jatkaessasi itsepäisesti kohti masennuksettomuutta, huomaat pikkuhiljaa elämänasenteesi ja mentaliteettisi muovautuvan iloisemmaksi. On hyvin mahdollista, että et kykene milloinkaan sulkemaan masennusta täysin mielestäsi, varsinkin jos mielesi on altistunut sille jo syntymästä lähtien. Vaan voit silti taistella masennuksen mörköjä vastaan tehokkaasti ja tämän ansiosta  välttää monet masennuksen oireet, jotka vaikuttavat sinuun itseesi kielteisesti ja estävät täyden elämän.

Masennuksen hallinta onkin kuin suunnattoman mörön taivuttelua oman tahtonsa alaiseksi, ja vaikka mielialanvaihtelut saa tasoittumaan, on elämä silti väistämättä haasteellisempaa oman mielen pyrkiessä palaamaan kielteiseen kierteeseen. Kaksi ehdottoman hyödyllistä työkalua masennuksen käsittelyyn ovat myönteinen elämänasenne ja intohimo elämää kohtaan. Ainoastaan etsimällä näitä ominaisuuksia itsestäsi, olet jo voittanut suurimman taiston masennusta vastaan. Kiitä siis itseäsi ja jatka askel askelelta juuri sinne, minne uskot sinun olevan määrä suunnata.

Me olemme kukin omalla polullamme, vaan siltikin yhdessä tällä arvokkaalla matkalla, Namaste.

Aihetta liippaavaa monenkirjavaa kirjallisuutta:

Ernest Dimnet; Ajattelemisen taito

Anthony de Mello; Havahtuminen

Carolyn Myss; Hengen anatomia

Wayne W. Dyer; Hyväksy itsesi, uskalla elää!

Richard Bach; Kohoa siivillesi

Arthur Schopenhauer; Kuolema ja kuolematon

Eckhart Tolle; Läsnäolon voima

Esa Saarinen & Kirsti Lonka; Muodonmuutos

Norman Vincent Peale; Myönteinen ajattelu

Janette Marshall; Nalle Puh ja elämisen taito

Charles Windridge; Tong Sing: kiinalaisen viisauden kirja

Mikael Saarinen; Tunneäly: kohti KOKOnaista elämää

Paulo Coelho; Valon soturin käsikirja

Toim. huom.

Kaikki yllä olevat sivustomme ulkopuoliset liNKit johtavat suomenkielisille Wikipedia-sivuille. Tästä napsauttamalla avautuu toinen birdink.fi sivu, joka sisältää aakkostetun valikoiman BiRD iNKin suosittelemia erinomaisia kirjoja.

Artikkelin kuvat ovat pääasiassa BiRD iNKin luomuksia, vaan haluamme huomauttaa osan materiaalista olevan peräisin Pexels-kuvapalvelusta – mistä muuten löytyy läjäpäin upeita otoksia katseltavaksi tai käyttöön!